saya nak jadi hebat macam emak saya

Saya nak jadi hebat macam emak saya

Sejak saya kecik, bapak kerja di puchong
Jadi emak duduk di kg ber-2 dgn saya
Bapak balik hujung minggu je
Kakak belajar di nilampuri kelantan sblm pindah ke UM kl

Emak bukanlah sihat mana
Emak ada lelah teruk
Tiap2 bulan kami kena pergi hospital universiti
Emak kena sedut mesin besar yg saya panggil belalai gajah
Masa emak mengandungkan saya, emak kena marah dengan doktor since it risked her life
Itu sebabnya saya beza 9 tahun dengan kakak saya
Sebab nak anak lagi 1 jugak, emak tetap mengandungkan saya
Masa tu telefon pun takde.
Saya masih ingat, saya baca surat emak pada kakak waktu tu
Teruknya penyakit emak, kalau bulan poser, waktu tghari lepas balik dari tadika (emak saya cikgu tadika) emak mesti terbaring je.
Makanan berbuka pun pakcik jiran sebelah yg belikan
Insyaallah lepas buka, makan ubat emak sihat balik
Makan sahur saya, tak pernah makan sendiri
Emak yang suapkan....manjanya saya waktu tu

Tapi hebatnya emak saya, walau sakit tapi emak kuat semangat
Emak seorang yg suka bangun awal. Pukul 5 emak dah bgn
Emak dah sibuk buat itu ini
Balik sekolah, sesudah mkn tghari emak sapu keliling umah.
Emak mop rumah
Emak memang pengemas sampai keliling umah kami penuh dgn bunga orkid.
Emak siap ada rumah orkid yang sangat meriah.
Emah bela burung merpati dan ikan kelisa.
Emak sangat kreatif dan pandai memasak yg mana bakat kedua-dua tu ada pada kakak saya je

Kalau ada orang kawin, kadang2 diorang panggil emak hias pelamin, bilik pengantin
Pakcik makcik semua suka datng umah sebab emak rajin memasak
Kalau nak raya, lepas terawih emak sibuk buat kuih.
Berbalang2, paling kurang ada 12 jenis kuih.
Kuih yg susah2 pulak tu. Tat nenas bentuk nenas siap gunting satu2, kuih marmar, bnyk lg la kuih yang payah2 nak dibuat
Almaklum anak murid emak suka datang umah beramai2.
Budak tadika kan, kalau datang beramai-ramai paling kurang 5 orang
Siap datang berkali-kali
Kalau tinggal kat umah saya dgn kakak je, kami mesti menyorok sebab penat nak layan murid emak
Emak suka benda2 kraftangan. Buat bunga dari sisik ikan, ubi kayu, mengait dll
Kalau sihat, emak pergi kebun tgk pisang dengan pokok koko.
Belek2 bunga orkid dia
Walau emak cuma cikgu tadika, emak pandai simpan duit
Emak mampu beli emas yg waktu tu pun dah beribu2.
Kalau adik beradik emak kesempitan, diorang cari emak
Lepas maghrib, emak wirid panjang, ngaji sampai isyak
Emak rajin bgn malam jugak

Memang emak garang
Kalau emak kata putih, putihla
Saya memang takut dengan emak

Walau saya cuma kenal emak 11 tahun je, tapi didikan emak yang menjadikan siapa saya
Saya harap saya boleh jadi hebat macam emak

Saya harap saya boleh jadi kuat macam emak saya
Rasanya semua orang rasa emak mereka hebat kan


Saya rindu emak
Saya sayang emak saya

Al-fatihah buat zubaidah bt hj muhyi

posted under |

6 kata kata:

yatiscloset said...

sedihnya baca...al-fatihah buat arwah mak awak.

yer akak pon rasa mak akak org paling hebat di dunia ini!

Ummu Auni said...

sedihnya baca entry ni...sungguh la sedih. terharu sangat. membayangkan pengorbanan seorang mak..

rubaizah said...

uhuhu..sedih la baca entry ni... terus tingatkan mak aku kat kg..

Zuedin said...

memang mak kiter yang hebat-hebat belaka kan

isk biler la anak kiter nak rasa kiter macam tu ye (tunggu la ye beberapa puluh tahun lagi....paling kurang dah kenal abc)

ida khairani said...

Sedihnya baca.. Teringat kat mak.. Baik kita berjasa selagi mak masih ada. Tq zue kerana membuatkan saya ingat..

story of my life said...

Salam,

sy ada tag utk GA..join ek

Newer Post Older Post Home
Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Mama

My photo
KL, Malaysia
Mama wafiy dan wifey zudin
There was an error in this gadget

Followers


Recent Comments